A legrosszabb forgalmi dugót is megakadályozza az MI-algoritmus

2017. március 29. 14:00

Michael Byrne
Motherboard

Okos útvonal-választással és a forgalmi leállások minimalizálásával csökkentené a dugók számát, racionalizálná a közlekedést egy szingapúri algoritmus.

„Az egyéni kontra közösségi irracionalitás csúcspontja az autós közlekedés. Azért építünk utakat, hogy személyek jutalmat kapjanak ottani viselkedésükért, de végül rengeteget ártunk a közösségi céloknak azzal, hogy sok jármű próbál korlátozott időben a lehető leggyorsabban közlekedni. Iszonyatos dugók, káosz az eredmény. A közlekedésben valójában nincs igazi egyéni viselkedés.

Az önvezető autók egyik ígérete, hogy kezelik ezt a problémát. Ha a folyamatból kivesszük az embert és hajlamait, és a járműveket együttműködő mesterségesintelligencia-rendszerek irányítják, jelentős mértékben csökkenhet a forgalom. Ez a cél, de ezek a rendszerek egyelőre nem léteznek, bár az önvezető autók ebbe az irányba mutatnak.

A szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem kutatói útvonal-választó intelligens algoritmust fejlesztettek, hogy minimalizálják az úthálózatban spontán keletkező dugók számát. Az elosztott számításokon alapuló gyors algoritmus alapvetése, hogy leállásokhoz nagy forgalom kell. A forgalmat próbálja úgy irányítani, hogy minél kevesebb leállás legyen. Másként megfogalmazva: maximalizálni akarja a valószínűségét annak, hogy egyik hálózati kapcsolat se tapasztaljon forgalmi leállást.

Tehát az algoritmus maximalizálni próbál, és gépi tanulással igyekszik elérni a célt. Egyelőre kaotikus, de próbáljunk potenciálisan bármikor a hálózatra csatlakozó ismeretlen pluszt hozzáadni a jelenlegi forgalomhoz, és minden egyes csomóponton vagy kereszteződésben kijön a leállások valószínűsége. Egy kis lineáris algebra, és megtaláljuk az optimális útvonalakat.

A kutatók szerencsére előálltak valósidejű számításokat garantáló optimalizáló matematikai megoldásokkal. Szimulált környezetben mutatták be az algoritmust, most a BMW-vel dolgoznak további elemzéseken.

A technológia nem annyira távoli, mint amennyire annak tűnik. Kiderült, hogy a hálózatban az autók mindössze 10 százalékának kellene csak az optimalizálás szellemében közlekednie, és az egész hálózat rögtön érezné a pozitív hatást. De mindenkinek jogában áll nem-optimalizált idiótaként vezetni.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: http://digit.mandiner.hu/trackback/29490