Túl messzire mentünk a „vállalkozó kultuszával”

2017. április 11. 11:30

Aimee Groth
Quartz

A sikeres vállalkozó a Szilícium-völgy hőse, az innováció és a giganövekedés bajnoka. De vajon minden áron, erkölcsi normákat kikezdve is megéri az a növekedés?

„A vállalkozó alakja az Egyesült Államok alapítása óta az ország éltetőereje. Az elmúlt évek egyik különös jelenségeként a technológiai szektorban kialakult a »vállalkozó kultusza.« A kockázati tőke növekedése és az 1 milliárd dolláros vagy értékesebb unikornis startupok mitikus hősökké emelték a sikeres alapítókat. Sok okból kifolyólag, de leginkább az innovációt jutalmazták vele.

A megszállottságnak azonban vannak sötét oldalai is, például hogy a minél nagyobb növekedés az elsőszámú szempont. Olyannyira az, hogy egyes esetekben az innováció nevében az erkölcsi határok kikezdésére készteti az alapítókat. Előttünk a világ legértékesebb startupja, az Uber nagymértékben a személyi kultusz és a zárt »bro« kultúra melléktermékeként felfogható példája. Az alapítóba vetett kritikátlan hit például a Steve Jobs babérjaira törekvő Theranosnál, vagy a bukástól rettegő Zenefitsnél egyaránt botrányhoz vezetett. Egy kamu startup pedig a szilícium-völgyi hype-ot kihasználva próbálta meglopni az alkalmazottakat.

Mindegyik eset a startup élet valóságaival és mítoszaival szembesít.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: http://digit.mandiner.hu/trackback/29729