Kutatás: megváltoztatja a kapitalizmust a közösségi média

2012. december 4. 9:36
A kapitalizmus nem omlik össze ugyan, de alapvető változásokon megy át, ahogy jobban idomulni kényszerül a 21. századi technológiához és magatartási formákhoz – mutat rá a Gartner kutatási alelnöke a piackutató felmérésében.

A fejlődő világban tapasztalható vagyon- és hatalmi koncentrációval, a gazdagok és szegények közötti szakadék mélyülésével párhuzamosan a közösségi médiának köszönhetően szaporodnak a gyarapodásból kirekesztett rétegek kezében az együttműködést, önszerveződést támogató eszközök, a vállalatoknak pedig meg kell tanulniuk idomulni az új környezeti feltételekhez – írja a Gartner amerikai piackutató, tanácsadó cég elemzése.

„A kapitalizmus nem omlik össze ugyan, de alapvető változásokon megy át, ahogy jobban idomulni kényszerül a 21. századi technológiához és magatartási formákhoz” – mutat rá Nigel Rayner, a Gartner kutatási alelnöke. „A kapitalizmus jövőbeni arcát a Facebook-generáció határozza meg az interneten és a közösségi médiában kifejlődött magatartási formák átvitelével az üzleti életbe. Mivel a Föld lakosságának fele 25 év alatti, erre hamarabb sor kerülhet, mint gondolnánk.”

A Gartner szerint a kapitalizmus több területen is szociális megjelenési formát ölt majd: a vállalatvezetési struktúra például hierarchikusból demokratikusabbá, meritokratikusabbá válik. Az alkalmazottak a közösségen belül játszott szerepüknek és rangjuknak megfelelően kapnak beleszólást az irányításba, nem pedig beosztásuk, életkoruk vagy szociális hátterük alapján. A vállalatok nyíltabb megközelítést alkalmaznak majd a döntéshozatali folyamatokban, lehetővé téve a szervezet minden tagjának, sőt, még a szervezeten kívülieknek is a beleszólást. A gazdálkodási célokat a részvényesek, az alkalmazottak és a helyi közösségek közötti egyeztetések útján tűzik majd ki. A közösségi és mobil technológiák adaptálásával kétirányú kapcsolat alakul ki a vállalatok és a működési területüket alkotó közösségek között.

A Gartner szerint nem minden vállalat lesz képes és alkalmas az új „szociális-kapitalista” működési modell adaptálására, de az elkövetkező tíz évben azok közül fognak kiemelkedni a legnagyobb közmegbecsülésnek örvendő cégek, amelyek ezt megtették.

A cégvezetésnek és az informatikai szakmának is meg kell értenie a küszöbön álló változások üzleti és vállalatirányítási következményeit, és gondoskodnia kell azok informatikai és közösségimédia-technológiai, valamint szervezeti feltételeinek biztosításáról.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés