Az igazság odaát van

2015. december 8. 13:15
James Vincent
The Verge
A fiatalok nem tudják megkülönböztetni a Google hirdetéseit a keresési eredményeitől már, ezt bizonyítja egy angol telekommunikációs cég friss felmérése és a South Park is.

Az IT technológia rohamos fejlődésének az egyik eredménye, hogy már a gyermekkorban sikerrel elkezdődik a digitális szocializáció (hallani már a bulvárlapokban 2 éves okostelefon függőségben szenvedő egyedekről is, de látni ilyet itthon is a 9-es buszon a Kálvária térnél). Ugyan a kisgyermekek is már otthonosabban használják az elektronikus kütyüket, mint a szüleik, csak egészen más módon és sokszor belesétálnak remek marketing és más hirdetési csapdákba, hiszen nem ismerik mi rejtekezik a technológia mögött, hogy is működik valójában a világszéles háló, az internet maga. A legújabb kutatás szerint (Ofcom, UK telkó) kiderült a 12 és 15 év közötti korosztály nem igazán tudja már eldönteni, hogy egy-egy Google keresés eredménye hirdetés volt vagy tényleg a valóságot példázza (31%-uk valósnak véli a reklámok üzeneteit és megbízhatónak és nem tudja, hogy reklámot lát valójában) a keresésre adott válasz. Ha kicsit lefelé toljuk a korhatárt, a 8 és 11 évesek körébe, akkor még jobb lesz a helyzet (16%), a valóság és a hirdetők virtuális ígéretei még jobban különböztethetőek. Mellesleg torzít ez a kutatás egy kicsit, hiszen az igazán profi reklámozók nem pont ezt a célcsoportot targetálják meg előszeretettel tudjuk. 

Igaz amikor pszichológusokat kérdeztek a tesz eredményeivel kapcsolatban ők rögtön visszakoztak, hogy ez csak egy kisebb merítés a vizsgált generációból és valójában arról elfeledkeztek, hogy pont az internet és a digitális eszközök azok, melyek ma a „rohanó világunkban” biztos pontként összekötik a család tagjait és a barátokat. Mindenesetre azt nem cáfolták, hogy meg is kellene tanítani már az óvodában és a iskola alsó tagozataiban hogyan használják a világszéles hálózatot, miként különböztethetik meg a hasznos és felesleges információkat és hogyan kereshetnek hatékonyan. Nyilván a tanárok sem szeretnék, ha mindenki a Wikipédia kimásolt megoldásait adná be házi feladatának beállítva, mert azért ennél kreatívabban is lehetne használni a netet már ilyen idős korban is.

Hogy mekkora probléma ez azt jelzi, a South Parkban is kikeltek a targetált hirdetések és a branded content ellen. Az Igazság és reklám (Truth and Advertising) című epizód pont ezt a jelenséget pellengérezi ki, vagyis hogy a márkázott tartalmak és az online targetált hirdetések mennyire képesek elhülyíteni az embereket. Mellékesen ez az a korosztály, aki még amúgy is azt is elhiszi, amit a filmekben lát. Hogy Violetta tényleg úgy él, mint a sorozatban és az ismétlések is valós időben zajlanak párhuzamosan a különböző földrészeken, hiszen a celebek nem öregednek. Az sem tántorítja el őket ettől, amikor a Papp László Arénában élőben már látni jócskán korosodott a tinik bálványa, a valós környezetben énekelve és hamis is néha. „O tempora, o mores” mondták egykor erre a latinok Rómában.
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ismeretterjesztő csatornákon néha látni olyan reklámszakembereket, akik büszkék arra, hogy hirdetéseikkel jelentős mennyiségű kiskorút, kisgyereket elérnek. Ilyen a világ, mondják. Ilyen, de bár olyan lenne, ahol ezeket a szakembereket foglalkoztatás és ünneplés helyett kiközösítik...

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés