#RIPTwitter?

2016. február 8. 11:09
A hazánkban méltatlanul mellőzött mikroblog állítólag radikálisan meg fog változni hamarosan. A Twitter felhasználói félnek az elfészbukosodásától és felület teljes eltűnésétől. A vezetőség ugyan cáfol, de ez csak olajat öntött a tűzre. Temessük vagy sem a 140 karakteres közösségi médiát?

A felhasználók lázadása

A Twitter mindig is az élő közvetítéseiről volt híres, a hajnali Super Bowl-t is így lehetett a legjobban követni, ha valaki nem a tévé előtt ült végig. De a magyar választásokon is remek szolgálatot tett, a hivatalos papíralapú sajtó is innen tájékozódott anno, hiszen rögvest minden történést fel lehet tölteni a 140 karakteres közösségi és információs médiára. A felhasználók lázadását a Facebookhoz hasonlatos üzenőfalas megoldás vizionálása hozta elő. Sokan rettegnek attól, hogy ha ez bekövetkezik, már semmi értelme nem lesz a 140 karakteres közösségi médiáskodásnak, hiszen teljesen ugyanazt nyújtja majd, mint Mark Zuckerberg találmánya és tudjuk már a Hegylakóból is, csak egy maradhat. 
 
 
Mit is akar a vezetés a Twiternél pontosan? Csupán azt, hogy nem időrendben jeleníti meg a követett felhasználók bejegyzéseit immár a Nagy Változás után, hanem egy mesterséges intelligenciás algoritmus (korunk rákfenéje sokak szerint ez és nem a SkyNet, hanem a mobilunkban és keresőkben rejlő MI az, ami az emberiség végromlását előkészíti majd) dönti el melyik ismerősünk bejegyzése a fontosabb számunkra éppen és pontosan melyik is, sőt szűri is a tartalmat aszerint, hogy mit néztünk meg az előző napokban. Ezt az egészet megint egy online lap, a BuzzFeed szivárogtatta ki, de most az összeesküvés-elméletek híveinek van igaza, mert nem tagadta a Twitter-főnök Jack Dorsey ezt. És hogy még nagyobb legyen a lúd, ha kövér össze-vissza kommunikált is a múlt hét végén a Super Bowl előtt, csak erősítve a Nagy Hisztit (innen jön a címadó hashtag is: RIPTwitter).
 
 
Annyit kivertek belőle a hardcore felhasználók, hogy sosem tervezték a jövő heti idővonalas átrendezést, ami ugye csak erre a hétre vonatkozik. Mellesleg lehet azt is tudni a 140 karakteres kötelmet is feloldották már a személyes üzeneteknél és nem igazán áll jól a Twitter szénája sem, hiszen nemrég húzott el a felső vezetésből 4 kulcsfontosságú ember, ez pedig egy itc cégnél mindent jelent csak jót nem soha. Igaz jött az a bon mot is, a Twitter nemsokára még Twitteresebb lesz. Persze hogy ez mit jelent majd biztos a PR osztály fogja meghatározni és nem a mezei júzerek. Aki dolgozott már rebranding kialakításában valószínűleg tudja mit jelent ez, le kell nyomni a változást a felhasználók torkán akár akarják azt, akár nem. The Show Must Go On!
 
 
Az idő mindent megold?
Hogy mit jelent ez a gyakorlatban még csak a Casey Newton, a The Verge újságírója látta, akit beengedtek a mikroblog boszorkánykonyhájába. Látta az új algoritmusos idővonalas Twitter megoldást is, de neki azt adták be, hogy bárki választhat a hagyományos és a fészbukos változat között majd szabadon. (Ismerjük ezt Mark Zuckerbegtől, először párhuzamosan működnek a megoldások, aztán elhal a core businessés az új trend diadalmaskodik majd). 
 

Egyébként érdekes ez a élveboncoláshoz hasonló valós idejű tesztelés ötlete, mert az idővonalas Twitter egy új termék lenne, hiszen radikálisan szakít a mikroblog filozófiájával. Sőt valójában mondhatjuk azt is beismerése annak, amit a piac már előre is jelzett, a cég válságban van, nem dől sem a zseton, sem az új felhasználói hordák sem kopogtatnak, mint a migránsok a kapuk előtt.  A
twitteres közösség gyarapodása egyre lassul. A legutóbbi, 2015 III. negyedévi beszámoló szerint a havi aktív felhasználók 320 millióan voltak csak, ami csupán 4 milliós növekedést jelentett a második negyedév óta. 
 
 
Mindenesetre egy Facebook News Feedhez hasonlító megoldás nem biztos, hogy hosszabb távon új felhasználókat vonzana, mert a Twitter a kék színű közösségi médiás megoldással ellentétben elég szép munkát igényel, mire valaki ki tud alakítani rajta egy megfelelően működő tartalom kurátori hátteret és tényleges munkára is tudja használni a mikroblog felületét magát. Az online közvetítések meg ugye kötelezőek voltak, hiszen ez volt az értelme, Twitteren közvetíteni egy sajtóeseményt (az online és live tudósítás öröme), majd megírni belőle a nagy cikket. Az olvasók így pedig mindent megkaptak, ami az online megoldásokból kisajtolható volt manapság.
 
 
A jövő már itt kopogtat
Valószínű a Twitternek kötelező lesz az érdeklődési kör és személyek alapján átpozicionálni a szolgáltatását. Hogy mi lesz az online és azonnali közvetítésekkel a párhuzamos metódus kihalása után még nem lehet tudni. Lehetséges, hogy ez majd egy külön alkalmazásba fog áttevődni, erre láttunk már példát elég sokat lásd. Foursquare és Swarm esete. De az is érdekes fejlemény, 2016-ra mindenki a rövid videós történetmesélés reneszánszát ígéri, lehet, hogy az eseményeket így sokkal jobban lehet mikrovideókban közvetíteni, mint 140 karakterben? 
 
 
Egyre kevesebben olvasnak, a mozgóképek és GIF animációk korát éljük, a szavak helyett is emoji-kat használ már több generáció is. Nem keltene nagy felháborodást egy ilyen váltás tehát. A felhasználók meg tudjuk vagy megszoknak, vagy megszöknek. Közösségi médiás megoldásból pedig már 2016-ban is volt új hús, a Peach és a SnapChat is nagyon tolja magát az új megoldásaival, láttuk a Super Bowl-on is reklámoztak már rajta sokan és sikerrel. A marketing pedig együtt jár a tartalommal manapság, a natív hirdetések korát éljük már régóta, ha valaki nem tudná. Marketing csali lett az egész világ.
 
 
Nincs helye Twitternek Magyarországon
A Twitter hazánkban nem nagyon mozgatta meg a marketingeseket és a felhasználókat sem soha. 20.000 embernek hirdetni nem is érdemes. Különben is a Facebookon sokkal aktívabbak a magyarok, vélelmezhető, hogy ezért nincs idejük sem a Twitterre. Mellesleg más médiafogyasztási ritmust is igényel a Twitter, mint a Facebook és komolyabbak a felhasználók. Jellemző az X-akták Gyíkemberes harmadik részére való chemtrailes hülye posztok nem jelentek meg ezen a felületen, a Twitter Népe értette miről poénkodott Scully és Mulder ebben a részben, amikor kifigurázták a sorozatot és saját magukat és ezt az egész összeesküvés-elméletes nyomort magát. Sajnos a Twitterhez fel kell nőni agyilag és ezt az asszimetrikus működése is támogatja. Ha én bejelölök itt valaki, az nem lát engem mint Mark Zuckerberg találmányában, ha követek valakit nem azt jelenti a mikroblogon, hogy az ismerőse vagyok (ezért is tolják celebek nagyon ezt). Sőt el lehet képzelni mennyire frusztrálhatja valakit, tolja a kontentet ezerrel a Twitteren, csiripel, mint a szabad madár az online térbe és semmi, de semmi visszajelzés nem érkezik a digitális pusztába kiáltott szavakra.
 
 
Arról nem is beszélve, egy Twitter személyiséget fel kell építeni, nemcsak magunkat, hogy értelmes és követésre méltó tartalmakat tudjunk posztolni, de azt is, hogy mi is megtaláljuk azokat (alapban max. 2000 lehet), akit érdemes követni. A mindenkit bejelölök, mert majd ő is vissza fog jelölni itt nem működik. Nem fészbukosnak való vidék ez. Mellékesen az is érdekes a cégek sem nagyon használják a Twittert, pont azért, mert valószínűleg kicsit bonyolultabb a marketinges osztálynak belelátni bármilyen kampányt ebbe a 140 karakteres közösségi médiás filozófiába. Pedig a Twitter jó hely, mert kevés a reklám, nem tolakodnak ha vannak ezek bele mindig az arcunkba. A spártai 140 karakter a lényegre szoktatja a tartalmat közlő és fogyasztót is akarva akaratlanul. Válogathatok bátran, ez az igazi Readers Digest, mert én állítom össze azok palettáját, akiket látni akarok, ha egyszer elkezdtem őket követni követni is fogom, nem törölhetnek.
 
 
A reflexió és az önreflexió hiányának nagy nemzeti hagyománya 
Hogy miért nem lehet ez a mikroblogolás sikeres és miért van és lesz méltatlanul elfeledve hazánkba azt Tillmann J. A. fogalmazza meg a legpontosabban:
 
“A különböző Wikipédiákon járva érdekes jelenséggel lehet találkozni, legalábbis az általam ismert nyelvű változatok tekintetében: az angol, német szócikkek tárgyszerű, szikár és általános érvényű definícióihoz képest a magyar meghatározások gyakran ködös gomolygással kezdődnek, és a homályosság csak az adatoknál kezd oszlani, mégiscsak tényekről lévén szó.
Ebben mintegy a hálózati folklór szintjén mutatkozik meg a nyelvhasználat – és még inkább az e nyelven zajló gondolkodás – általános minéműsége. Az elmosódottságban, hozzávetőlegességben és meggondolatlanságban edzett megszokás; a nyelvi, szellemi és mentális ménsztrím. A reflexió és az önreflexió hiányának nagy nemzeti hagyománya. 
A következményeket Nádas Péter pontosan diagnosztizálta: „a magyar nyelvnek nincs önálló és szisztematikus fogalmi reflektivitása, amelyet minden magyar a saját individuális szintjén birtokolna, az a következménye, hogy magyarul mindenkinek, minden egyes beszélgetésben minden téma megvitatását úgy kell elölről elkezdenie, mintha magyar nyelven még soha senki nem beszélt volna meg semmit senkivel. (…) Nagy kultúrákban (…) ez nem így van. Vannak kidolgozott, biztos struktúrák, amelyeket mindenki úgy használ, mint a kést és a villát.” 
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés