Virtuális valóság használata a gyakorlatban

2015-12-06 16:06:47
Andrew Thomson
TechCrunch
2016 a virtuális valóság éve lesz, érdemes megnézni mire is lesz jó majd a dolgos hétköznapokban ez az új trend a játékon és a szórakozáson kívül.

A VR lesz 2016 trendi ict megoldása, minden cég készül, az Oculus Rift a Facebook támogatásával a közösségi médiában akarja sztenderdizálni a virtuális valóságot, de a Samsung, a Sony, és a Microsoft valamint Google sem akar kimaradni a nagy parasztvakításból. Hiszen szépnek szép a VR, de eddig csak játékra lehetett igazán használni tulajdonképpen. Érdemes megvizsgálni milyen területeken lehet ténylegesen is majd kamatoztatni az előnyeit a hétköznapokban. Sokan nem tudják, már ma is vannak olyan területek, ahol megkerülhetetlen a használata, csak eddig nem verték nagy dobra azt.

 
Bűnügyi helyszínek rekonstruálása

A University of Zurich kutatói fejlesztettek ki egy Oculus Rift-en alapuló VR technológiát, amivel a bűnügyi helyszíneket lehet rekonstruálni 3D-ben. Ezt tárgyalásokon és oktatási feladatokra használják jelenleg. A valóságból származó bizonyítékokat lehet így a virtuális másolatba belehelyezni, a gyilkosság helyszínét felépítve és lemásolva pontról pontra. Folyamatosan újra és újra meg lehet vizsgálni azt, nem maradhatnak ki így részletek a bizonyítás és a rendőrségi nyomozás során. Az így keletkező majdnem valósághű megjelenítés sokkal gyorsabb és jobban is áttekinthető, mint az analóg papír változat.
 
 
Fájdalomcsillapítás és stresszoldás

A san francisco-i DreamStream VR startup használja az Oculus Rift régebbi változatát fájdalomcsillapításra. Klinikai tesztek és kutatások bizonyították, hogy a virtuális valóság a stresszoldásban és a fájdalomcsillapításban is sikeresen bevethető fegyver lehet, mindennapos orvosi felügyelettel való használata pszichiátriai betegek számára adhat stabilitást és javíthat állapotukon radikálisan. A virtuális valóság mellesleg sokkal biztonságosabb „fájdalomcsillapító”, mint a hagyományos narkotikumok, melyek jobban függővé tesznek, mint a mesterséges valóság gyakori használata.
 
 
Immerzív újságírás
 
A kaliforniai Emblematic Group találmánya az immerzív újságírás, ami a közösségi média egyfajta szakadár megoldása is lehet majd a jövőben. A megoldással az olvasók is részei lehetnek a sztorinak, például átélhetik milyen lehet a Guantanamo Bay-ben raboskodni egy cellában, harcolni a Szíriai háborúban az ISIS ellen, menekült táborban élni 4 hétig Debrecenben, vagy hajléktalanként tengetni napjainkat a Nyolcadik Kerületben. Nemcsak olvashatják a cikkeket, de át is élhetik a benne szereplő nyomorultak életét az olvasók. Az oknyomozó újságírás lehet ettől a megoldástól sokkal sikeresebb, illetve az emberek empatikus nevelésére is kiválóan alkalmas, de a büntetés végrehajtásban sem elvetendő megoldás bizonyos esetekben, nem beszélve az egyházi iskolákról sem.
 
 
Virtuális munkahelyek

A Reykjavikban székelő BreakRoom startup virtuális irodát és munkahelyet ígér a felhasználóinak már ma is. Headsettel használható virtuális munkahelyek ezek és közösségi terek, egy rendes munkahely szimulákrumai. Gyakorlatilag bárhol és bármikor lehet ezeket használni kikapcsolva az éppen aktuális környezetet. Egy munkára alkalmas virtuális térbe kerülve kreatívan tevékenykedhetünk és fókuszálhatunk az igazán pénzkeresést hozó feladatainkra. Mellesleg a Bloombergnél már használnak olyan tőzsdei terminálokat, melyek csak VR headsettel működnek, pont a brókerek koncentrálása végett, végül is hatalmas pénzek sorsa dőlhet el egy-egy hirtelen döntés következtében. A virtuális valóság tökéletesen el tudja szigetelni az embert a valós világ szennyezettségeitől, majdnem olyan mint a drog.
 
 
Gyáripar

Az angol Vitalis mérnökei használják már a mindennapos gyártási folyamatokban a virtuális valóságot, legyen az egyszerű tervezés vagy egy bonyolultabb gép (tengeralattjáró, vagy lakóház) gyártása és elkészítése. De a BAE, a Leyland és a Rolls Royce is már használja  a VR-t, hogy javítson termékei minőségén és kevesebb hibával dolgozzanak a tényleges fizikai gyártási folyamatok során, a lehetséges selejteket így kiküszöbölve.
 
 
Oktatás

Az Unimersiv cég a virtuális valóságot oktatási feladatokra használja, online kurzusokat árulnak már üzleti és humán képzések számára egyaránt. A hallgatók és a diákok az Oculus Rift és a Samsung Gear headsetekkel tudják használni a VR tananyagokat: egy római amfiteátrumtól a naprendszerig mindent be tudnak “járni” virtuálisan, akár egy űrhajón is elutazhatnak a Marsra már ma is.  Gyakorlatilag bármilyen képzés virtualizálható már manapság, sokkal oktathatóbbá teszi a gyakran száraz tananyagokat, mellékesen pedig egy életre szóló élménnyel is gazdagítja a diákokat és az oktatókat is, nem lehet burn out szindrómára hivatkozva korai nyugdíjba menekülnie a tanerőknek ezzel a megoldással.
 
 
Big Data menedzsment

A Master Pie a Big Data analízist, adatbányászatot és menedzselést virtualizálja. A virtuális valóságban az adatokat a maguk „fizikai” voltában lehet elemezni, rendszerezni, tapintani és szétszedni darabokra majd új struktúrákban felépíteni azokat értelmezhető rendszerekbe helyezve őket. Sokkal egyszerűbb így az adatvizualizáció és a sivár adatok megjelenítésének a lehetőségeinek is csak a képzelet szabhat határt. Másrészt a hatalmas adatállományok prezentálása és egy-egy Big Data probléma is egyszerűbben megoldható így a VR terek végtelenségében, mint egy Excel táblázat előtt görnyedve egy levegőtlen irodában egy szemsorvasztó monitor előtt. Az adatok így olyanok, mintha élő organizmusok lennének.
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.