Európa akkor lett gazdag, amikor a jóléti állam még sehol sem volt
Az emberi szabadság indexe szerint a világ 35 legszabadabb országából 26 európai, de a többi nagy része is európai gyökerekkel rendelkezik – ezzel már a washingtoni professzor, Daniel Mitchell erősítette meg a korábban elhangzottakat. Az egykulcsos adó amerikai szakértője szerint szabadság tekintetében Európa a világ ura, de a gazdasági szabadságban is a világelső. Még annak ellenére is, hogy az európai gazdaságot felesleges bürokrácia, szabályozások és a jóléti állam is hátráltatja a növekedésben.
Európa az 1800-as években lett gazdag, amikor a kormányzat még rendkívül kis szerepet játszott a gazdaságokban,
és a GDP 10 százaléka körüli összeget tett ki a mérete. Ekkor még nem léteztek jövedelemadók sem, ami nagyon kedvező volt. E jó időszak egészen a harmincas évekig tartott, amikortól már a jóléti államok kialakulásának időszaka kezdődött. A kiterjedt jóléti állam azonban nem szükséges a gazdasági növekedéshez – vélte Mitchell.
Ezért ha egy fejlődő ország Európát akarja másolni akkor a régi Európát másolja, amelyben még teljes gazdasági szabadság volt, a mai Európát már ne próbálja utánozni senki – figyelmeztetett, hozzátéve, hogy „váljunk először gazdagokká, és utána kövessük el az európai jóléti állam hibáját”.
Azt is hozzátette ugyanakkor, hogy a gazdasági szabadság és a joguralom Nyugat- és Kelet-Európában továbbra is kiváló, ebben a világ első felébe tartozunk.
Ide tartozik Magyarország is, amely egy rendkívül pozitív történetnek számít az amerikai elemző szerint.
Emlékeztetett, hogy a magyar gazdaság gyorsabban nő, mint a nyugati országok és folyamatosan közelíti a nyugati jövedelmi szintet.
De eközben kihagyott lehetőség is, mert a gazdasági szabadság pontszáma Magyarországon az ezredforduló óta nem változott. A stabilitás persze kedvező, de ezesetben más országok még növelték is a gazdasági szabadság szintjét, ezért relatív értelemben hazánk visszacsúszott 2001-2015 között, így már 36. helyett az 54. helyen áll.
Az adókkal egyébként Magyarországon nincs nagy probléma, de a kormányzati költésekkel és szabályozásokkal igen – folytatta Mitchell. Gyorsítani kellene a magyar sikertörténeten – tette hozzá. Szerinte a gazdaságpolitikának nem Brüsszellel kellene konfliktusokba bonyolódnia, mert Magyarország épp azokon a területekben teljesít rosszabbul, amelyekért a magyar gazdaságpolitika felel (a költségvetés, a szabályozás, a joguralom terén). Persze
Brüsszel is hibáztatható, mert igyekszik harmonizálni az adókat, ami elveszi a lehetőséget attól, hogy az egyes kormányok egymás alá licitálva csökkentsék az adókat.