Elképesztő adat Romániából: minden ötödik fiatal nem tanul és nem is dolgozik
Ez az arány majdnem kétszerese az európai átlagnak.
Románia pénteken megtámadta az Európai Unió Bíróságán az uniós mobilitási csomag azon előírásait, amelyek hátrányosak a román fuvarozók számára - közölte pénteken a román külügyminisztérium.
Románia elégedetlen
Románia a kormány révén három keresetet is benyújtott a csomag azon előírásai ellen, amelyek hátrányosan érintik a román áruszállítókat, és az előírások megsemmisítését kérte.
A mobilitási csomag egyes rendelkezései augusztusban léptek hatályba. A fuvarozó cégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három- vagy négyhetente haza tudjanak menni. Emellett a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Lucian Bode román közlekedési miniszter korábban elmondta, hogy a román gazdaság veszteségei több milliárd euróra rúgnak majd ezen előírások bevezetése miatt.
Uniós protekcionizmus
Az uniós intézkedések a nyugati országok lobbitevékenységét tükrözik, céljuk az, hogy kiszorítsák a kelet-európai vállalkozásokat azon kevés piacok egyikéről, ahol azok váratlan sikereket értek el és képesek voltak piacot szerezni. Erről is beszélgetett a Makronóm Dittel Gáborral, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkárával.
A román előretöréssel a magyar fuvarozók korábbi önmagukra ismerhetnek. A fuvarozás volt talán az egyetlen olyan terület, ahol régiónk sikeresen szállt versenybe nyugati piacokért. Az uniós csatlakozás előtt a keleti régió részesedése 1–4 százalék volt, ma a lengyeleké 25, a magyaroké 5-6 százalék. A magyar fuvarozók óriási részt vittek el nyugat-európai társaiktól – ennek a következményét szenvedjük most el. A nyugati vállalkozók maguk mellé tudták állítani az erős országok kormányait, amelyek uniós szabályozási szintre emelve érik el, hogy a mobilitási csomagnak nevezett intézkedéseken keresztül kiszorítsák a keleti cégeket nyugatról. Valódi protekcionista politika ez a közös, egységes uniós piacon belül: a keleti fuvarozók költségeit szándékosan növelik meg, hogy a versenyképességük elvesszen.
A piacvédelmi trükkök EU-s szabállyá váltak. A kiküldetési irányelv lényege például, hogy amikor a magyar fuvarozó úgy szállít Németországba, hogy nem Magyarországról viszi az árut, hanem Olaszországban veszi fel, akkor az olasz és a német útszakaszon eltöltött időre az olasz és a német átlagjövedelmet kell kifizetnie a magyar gépkocsivezetőnek. Ez akkora költségnövekedést jelent, hogy a magyar fuvarozó többé nem tud alacsonyabb díjat megajánlani, mint olasz vagy német versenytársa. Azt is elő fogják írni, hogy négyhetente haza kell hozni a gépkocsi vezetőjét, nyolchetente pedig a járművet is, hogy ne lehessen kizsákmányolni őket. „De hol a szociális mozzanat a teherautó hazahozásában? Az pusztán költségnövelés” – mutatott rá Dittel Gábor a Makronóm cikkében.
Egységfront
A román külügy jelezte, hogy kész csatlakozni a többi uniós tagállam hasonló jogi eljárásához, amennyiben ők is úgy döntenek, hogy megtámadják az Európai Unió Bíróságon a csomag előírásait. Az Európai Parlament augusztusban szavazta meg a mobilitási csomagot, amelynek célja, hogy felszámolja a versenytorzító jelenségeket a közúti szállítási ágazatban, javítsa a gépjárművezetők szociális és munkakörülményeit. Románia más nyolc európai uniós tagállammal együtt (Bulgária, Ciprus, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Málta, Portugália) ellenezte a csomag elfogadását.
(MTI, Makronóm)