San Francisco utcáit ellepték az önvezető taxik, az utasok már két applikációt is használhatnak arra, hogy a házuk elé rendeljék a teljesen elektromos járműveket, amelyek a kívánt célállomásra viszik a felhasználót. A helyi taxisok az állásukat féltik, sokan mások pedig attól tartanak, hogy a teljesen önvezető, sofőr nélküli taxik nem biztonságosak. De akadnak a megoldást üdvözlő befogadók is, akik örülnek, hiszen ez egy újabb lépés a jövő felé.
Vannak sofőr nélküli taxik?
A California Public Utilities Commission augusztusi döntése értelmében mind a Waymo, mind a Cruise megkapta az engedélyt arra, hogy napszaktól függetlenül szállítsa az utasokat,
ugyanis korábban csak az éjszakai órákban folytathatták üzleti tevékenységüket biztonsági okokból.
Biztonságosak az önvezető taxik?
Bár az önvezető taxik rendkívül fejlett technológiával rendelkeznek, a kritikusok szerint a nagy probléma vele, hogy a váratlan szituációkra az ember még mindig jobban tud reagálni, mint a mesterséges intelligencia. Ráadásul történt a múltban halálos közlekedési baleset is, melyet az önvezető taxi okozott. Július végén hozott ítéletet az arizonai bíróság, mely három év felfüggesztett börtönre ítélte azt a sofőrt, aki ellátta a halálos balesetet okozó önvezető taxi felügyeletét.
Ez volt az első, teljesen önvezető jármű által okozott halálos ütközés ügyében tartott bírósági eljárás. A jelentés szerint a közösségitaxi-szolgáltatás tesztjárműve 2018 márciusában gázolt el egy kerékpárost. A vádirat szerint az autóban ülő, a jármű felügyeletét ellátó sofőr egy televíziós show-t nézett a telefonján, így nem tudott időben beavatkozni, hogy elkerülje a balesetet. A vádlott, Rafaela Vasquez azt állította, hogy az ütközés előtt a térdén fekvő munkahelyi telefonján a taxis cég üzenetküldési alkalmazását használta.
Veszélyes a robottaxi?
Vasquez szerint a kerékpáros, a negyvenkilenc éves Elaine Herzberg „a semmiből került a jármű elé”, ezért nem tudta meggátolni a tragédiát. A közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálata szerint a balesetért a sofőrt terheli az elsődleges felelősség, emellett megállapították, hogy a taxis vállalkozásnál nem voltak megfelelők a biztonsági intézkedések, a járművezetők felügyelete pedig hiányos volt. Ennek ellenére az ügyészek kizárták, hogy a baleset miatt a munkaadó ellen is vádat emeljenek.
A védő és az ügyészek végül vádalkut kötöttek, így Vasquez elkerülte a súlyosabb büntetést.
Az önvezető taxiban a sofőr szerepe annyi volt, hogy beavatkozzon, ha a jármű számítógépes rendszere felmondaná a szolgálatot.
A 2018-as halálos baleset hozzájárult ahhoz, hogy az autóipari és technológiai cégek lefékezzék és újragondolják az önvezető autózás fejlesztését. A közösségitaxi-szolgáltató a baleset után kivonta a forgalomból az önvezető tesztautóit Arizona államban.
Sokkal biztonságosabbak az önvezető autók, mint a valódi emberek által vezetett autók?
A General Motors leányvállalata, a Cruise számos kritikát kapott, amiért arányaiban az ő autóik okozzák a legtöbb közlekedési balesetet. Egyes hírek szerint már az amerikai törvényhozók is azt akarják elérni, hogy radikálisan csökkentsék a forgalomban lévő Cruise robottaxik számát.
Alig néhány héttel cikkünk írását megelőzően például a Cruise egyik autója egy tűzoltóautóval ütközött, máskor pedig egy tűzeset helyszínére hajtott be az egyik robottaxi, akadályozva ezzel a lánglovagok munkáját.
San Francisco utcáin pedig egyszer azért alakult ki bődületes dugó, mert az egyik önvezető autó váratlanul leállt az út kellős közepén, teljesen elzárva egy sávot. Ekkor a vállalat azzal próbálta menteni hírnevét, hogy a járművek fel vannak szerelve olyan eszközzel, mely érzékeli a sürgősségiek szirénáját, ám többször is előfordult, hogy ezek ellenére sem sikerült elkerülni a balesetet.
Az önvezető autók kora tehát már megérkezett, kérdés, hogy jelenleg mennyire biztonságosak.
Nyitókép: Tayfun Coskun / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP