Fáziskésésben

2015. szeptember 30. 07:41

A hazai gazdaságpolitikában pártokon és kormányokon átívelő konszenzus volt azt illetően, hogy az autógyártás kell, hogy legyen az ipar húzóereje.

2015. szeptember 30. 07:41
Bodacz Péter
Magyar Nemzet

A kormány csökkenteni akarja a gazdaság egyoldalú függőségét az autóipar teljesítményének hullámzásától, ezért arra törekszik, hogy más ágazatok is bővüljenek, mint a gyógyszeripar, az orvosi műszerek, gépipari alkatrészek gyártása – fejtette ki tegnap a közrádiónak Varga Mihály. A nemzetgazdasági miniszter egy nappal korábban az informatikát is a lehetséges húzóágazatok közé sorolta. Varga Mihály szavai első nekifutásra rendkívül időszerűnek tűnnek, hiszen az Audi Hungária révén hazai érdekeltséggel is bíró Volkswagen adathamisítási botránya másfél hete robbant ki. Valójában azonban kiábrándítóan elkésett ötletelésnek lehetünk tanúi: a hazai gazdaságpolitikában pártokon és kormányokon átívelő konszenzus volt azt illetően, hogy az autógyártás kell, hogy legyen az ipar húzóereje. Ezen cél annyira meghatározta a törekvéseket, hogy más területekre – ha már Varga szóba hozta, a mikrovállalkozások szintjén is prosperálni képes informatikára, de legalább a szakemberek képzésére – aránytalanul kevés energia jutott, így azok az adottságokhoz képest lényegesen kisebb súlyúak. (A miniszter által említett ágazatoknak legfeljebb 10 százalék körüli részaránya van az ipari termelésben.)

De igazságtalanok lennénk, ha nem említenénk meg az eredményeket – amelyek egyszersmind a nemzetgazdaság kiszolgáltatottságát jelzik: a tízmilliárdos állami támogatások, a rendelkezésre bocsátott ipari parkok, a rendkívül olcsó, de képzett munkaerő és a jó infrastruktúra a Suzuki és az Opel után az Audi és a Daimler számára is vonzónak bizonyultak. A beszállítók közül pedig több világmárka mellett a Hankook gumigyár és a dízelbotránnyal szintén összefüggésbe hozott Bosch is letelepedett. Az ágazat ma már 130 ezer embernek, rengeteg kétkezi munkásnak és kevés mérnöknek biztosít munkát, az ipari termelés 22 százalékát, az export 10 százalékát adja. Nem nehéz tehát belátni, hogy ha bármi történik a szektorban – például kirobban egy a fogyasztást visszafogó válság, vagy egy a VW adathamisítási botrányához hasonló ügy –, az egészen biztosan érinteni fogja gazdaságunkat is. Ma már arról hallani, hogy a győri Audi kapacitásának meghatározó részét a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett motorok gyártása adta (számuk 2-2,5 millióra tehető), ezek kiesése az ipari termelést 0,3-0,6 százalékkal foghatja vissza.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Berecskereki
2015. szeptember 30. 09:57
A szerző nem elemzést végez, hanem lejárató célzattal fogalmazza meg az állításait. Egy ország gazdasági szerkezetének a megváltoztatásához 20-25 évre van szükség. Egy válság és hatalmas adósság miatt (főleg ha ez devizában van) ez kitolódhat. A magyar gazdaságnak mostani problémája nem 2010 után keletkezett, hanem visszanyúlik 1990 elöltre és az ezt követő időszakra, amikor ágaztok épültek le, vagy végérvényesen eltűntek. Ezek helyett lépett be az autógyártás, gépgyártás és ezek kiegészítő, kiszolgáló ágazat, miközben drasztikusan növekedett a külső eladósodottság. Ennek hatása jelentkezik az állami szolgáltatás csökkenésénél. Ugyanez a velünk együtt csatlakozó országoknál fordítva jelenik meg. Röviden: többet fordítottat a reálgazdaságra, ennek keresztmetszetére és kisebb mértékben emelkedett az eladósodottság. Ez eredményezte, hogy a gazdasági mutatójuk 2004 évet követően dinamikusan növekedett, míg Magyarországon a növekedés üteme dinamikusan csökkent. Végső eredménye, hogy 2006-ra elkerülték Magyarországot. szkeptikus 2015. szeptember 30. 08:24 hozzászólásában idézi a vg.hu-n megjelent értékelő írást. Ennek is az a problémája – ahogy a World Economic Forum (WEF) elemzésénél is http://www.weforum.org/reports/global-competitiveness-report-2013-2014 - hogy nem veszi figyelembe a korábbi időszakot, ki honnan indult és hova jutott. Olyan feltételekre kerekítik ki az állításaikat, amelyeknek többsége szubjektív. Pedig, ha megnézzük a többi ország helyezésének a változását, akkor arra is igaz kellene lenni, amit Magyarországgal kapcsolatban állítanak. A rangsor csökkenése Hollandiában -3 Anglia -2 Svédország -2 Olaszország -7 Szlovénia -6 Magyarország -3 Szlovákia -7 Olaszország -7 Görögország +5 (???!!!) Ausztria -1 Franciaország -2 Lengyelország -1 Vajon ezeknél az országoknál is az játszott közre, amit Magyarország esetében megállapítanak? Valószínű nem. Akkor Lehetséges az, hogy Magyarországon döntően valami más játszik közre a romlásnál. Így még az is lehetséges, hogy bizonyos körülmények változása 2010 után, de különösen 2013 után pozitíven változtak, melyek nagyobb mértékű hatása a következő években fog jelentkezni. Ezt még az újabb uniós támogatási ciklus is segítheti, ha a pénzek felhasználása célirányosan történik. Szerintem a fáziskésés a szerzőnél van, amelyet akár úgy is lehetne értelmezni; 180 fokkal túltolta a biciklit.
Desmond123
2015. szeptember 30. 08:51
Helló,   Ön a tartozás? Voltál már megtagadták a kölcsönt a bank? Vagy van szüksége a kölcsönt fizeti ki számláit? aggódj, nem több, a segítség most jön, VINCOLLINS hitel cég egy hitel cég kínál mindenféle kölcsön az embereknek, cégeknek, amelyek a kölcsön alacsony kamatláb 3% velünk a kapcsolatot emailben: [email protected]
Desmond123
2015. szeptember 30. 08:48
Helló,   Ön a tartozás? Voltál már megtagadták a kölcsönt a bank? Vagy van szüksége a kölcsönt fizeti ki számláit? aggódj, nem több, a segítség most jön, VINCOLLINS hitel cég egy hitel cég kínál mindenféle kölcsön az embereknek, cégeknek, amelyek a kölcsön alacsony kamatláb 3% velünk a kapcsolatot emailben: [email protected]
Laibach
2015. szeptember 30. 08:46
Tegnaop nem nagyon figyelt fel rá senki egyetlen média sem, pedig ha érintettek vagyunk benne az gáz lesz: "..A Bosch nem árulja el, hogy magyar mérnökök fejlesztették-e a dízeles csalóprogramot.." http://index.hu/gazdasag/2015/09/29/sumakol_a_magyar_bosch_vw-ugyben/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!