A Kraftwerk és tíz deka párizsi – Florian Schneider halálára

2020. május 07. 12:38

Elhunyt Florian Schneider, a legendás, nagy hatású német Kraftwerk alapítója, a mai elektronikus zene egyik ősatyja. Rá emlékezünk.

2020. május 07. 12:38
Győrffy Ákos
Mandiner

Sokszor hallani – és nem csak idősebbektől –, hogy az elektronikus zene lélektelen, nem igazi zene, csak gépek állítják elő, és az embernek nincs köze hozzá. Ez persze csak részben igaz, és általában a lakossági diszkóval kapcsolatban hangzik el, amely műfaj egyébként tényleg megérdemli, hogy napestig szapuljuk, bár ettől még köszöni szépen, jól van. Sőt.

Florian Schneider egykor

Az elektronikus zene az utóbbi fél évszázad találmánya, 

és közel sem csak arról ösmerszik meg, hogy lélektelen és embertelen lenne.

Az más kérdés, hogy mindazok az innovatív megoldások, amelyek az elektronikus zene evolúciójához kapcsolódnak, miképpen épültek be a modern slágerzenékbe. Magyarán: hogyan váltották aprópénzre a kincseket, hogyan szórtak gyöngyöket a disznók elé.

A gyöngyök disznók elé szórásáról természetesen nem az elektronikus zene úttörői, nagy alakjai tehettek és tehetnek. Nem Karlheinz Stockhausen, Steve Reich vagy Brian Eno a ludas ebben. És nem is Florian Schneider, a német Kraftwerk zenekar alapítója, aki most hunyt el hetvenhárom éves korában. Az 1968-ban alakult (bár Kraftwerk néven csak 1970-től létező) zenekar hatása felmérhetetlen a modern zenében. Olyan lemezek fűződnek hozzájuk, mint az Autobahn (1974), a Trans-Europa Express (1977) vagy az Electric Café (1986).

Ha eszünkbe jut a Kraftwerk, általában robotokra gondolunk.

Négy robotra a színpadon, ahogy kifejezéstelen arccal, alig-alig mozdulva nyomogatják a géparzenáljuk gombjait. A Kraftwerk azonban nem egészen így indult.

Korai darabjaik – bár már azokban is hangsúlyosan jelen volt az elektronika – még jóval organikusabbak voltak. A jellegzetes német progresszív zenei műfaj, a krautrock úttörőiként indultak, olyan legendás zenekarok társaságában, mint a Can vagy a Neu!.

A krautrock már önmagában is a modern elektronikus zenék egyik fő ihlető forrása, számtalan kortárs zenekarra hatott, a Radioheadtől és a Blurtől kezdve Aphex Twinig és a Stereolabig. Szóval a Kraftwerk eredetileg, a kezdetekkor még nem robotnak tűnő figurákból állt, hanem nagyon is élő zenészekből, akik már akkor elsöprő erejű és időtlen művekkel álltak elő. Az „elgépiesedés” esetükben nem pusztán a kibontakozó technológiai forradalom iránti kritikátlan lelkesedésüket jelentette,

hanem sokkal inkább egy olyan attitűdöt, amely mintegy feltárja ennek a forradalomnak a természetét.

Ha már így alakult, hogy lehet gépeken zenélni, nézzünk a mélyére, vizsgáljuk meg alaposan. A Kraftwerk aztán alaposan a mélyére is nézett. Talán legfontosabb lemezük, az 1974-es Autobahn a modern életvitel egyik emblematikus helyszínét, az autópályát „énekli meg”. A folyamatos mozgásnak, a haladásnak, az utazásnak ez az időtlen szimfóniája a modern emberi lét egyik zenei alaplenyomata.

A Kraftwerk tagjaként

Emlékszem, annak idején egyetlen Kraftwerk-lemezem volt, az 1986-ban megjelent Electric Café. A lemezt a nagymarosi élelmiszerboltban (!) vettem. A pénztár mellett volt egy nagy doboz, tele bakelitekkel. Volt ott Cure és Depeche Mode is. Ma már  elképzelhetetlenek azok az idők (a '90-es évek elejéről beszélek), amikor egy élelmiszerboltban leértékelt nagylemezeket lehetett venni. A magam részéről egyébként visszasírom azokat az időket olykor, többek között az efféle, abszurdnak tűnő helyzetek miatt is.

Egy Kraftwerk-lemezzel és tíz deka párizsival állni a nagymarosi abc-ben, felejthetetlen.

Szóval az Electric Café. Volt akkoriban egy ma már szinte érthetetlennek tűnő szokásom: amikor nem voltak otthon a szüleim, előszeretettel raktam ki a lemezjátszó hangfalait az ablakba, és a kertben hallgattam a természetesen a legnagyobb hangerővel üvöltő zenét. Sok emlékezetes pillanat fűződik ezekhez a rendhagyó zenehallgatásokhoz (a komphoz igyekvő kirándulócsoportok döbbent tekintetét sosem feledem), az egyik legemlékezetesebb épp ehhez a Kraftwerk-lemezhez.

Egy fiatal német pár állt meg egyszer a kapu előtt, akik vonattal jöttek és komppal akartak átkelni Visegrádra. Észrevettem, hogy ott állnak a kertkapunál és mosolyogva integetnek nekem. A fiú mondta, hogy

mindenre számított, csak arra nem, hogy egy magyar faluban azt látja majd, hogy egy tizenéves gyerek Kraftwerket üvöltet egy kertben,

és hogy neki már ezért megérte ennyit utazni.

Egy kései fellépésen

Mindez nyilván furcsának tűnhet egy Florian Schneiderről szóló megemlékezés kapcsán, elvégre most az lenne a dolgom, hogy méltassam ezt a magának való, nagyszerű művészt, aki olyan hatást gyakorolt a modern könnyűzenére, mint mondjuk Marcel Proust a huszadik századi regényírásra.

Mentségemül csupán azt hozhatom fel, hogy számomra a zene mindig is egy tágabban értelmezhető keretet jelentett, ami sok szálon összefügg minden mással, akár a saját életem – és mindannyiunk életeinek – emlékezetes epizódjaival is.

A Kraftwerk soha nem volt a kedvenc zenekarom, távoli és érintőleges kapcsolat fűzött hozzájuk, de azt mindig tudtam, hogy nélkülük ma nem létezne számos olyan meghatározó zenekar, amelyek viszont nagyon is közel állnak hozzám. Florian Schneider a huszadik századi zeneművészet megkerülhetetlen alakja volt, akinek a hatása egy nagymarosi kert mélyére is eljutott. Az ilyesfajta hatásokra pedig tényleg csak a legnagyobbak képesek. 

Összesen 72 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gallfec
2020. május 08. 10:23
Nem hallgatok elektronikus zenét. Alapból azt gondolom róla, hogy nem valódi hang nem hordozhat valódi tartalmat. ( Nyilván modellnek jó valami valódihoz, az oké. ) A valódi hangnak ( már a görögöknél is ! :) ) végtelen számú felhangja van. Minden valódi hang ilyen. Még a teherautónak is ilyen hangja van. Azt gondolom, hogy ezt a végtelen vonatkozását a valódi hangnak mi képesek vagyunk valahogyan felismerni. Nem az általános értelemben vett hallás érzékszervünkkel ugyan, de valahogyan mégis képesek vagyunk rá. Az elektronikus hang azonban soha nem végtelen a felhangjaiban. Nincs meg ez a végtelen vonatkozása. ( Az elektromos hangnak annyi felhangja van, amennyi pénzed van, de sohasem végtelen. ) Így aztán valami pótléknak tekintem. Nade minek a pótlék, ha van igazi ?
DrPepper
2020. május 08. 06:02
A 70-es években (a TD mellett) kedvenceim közé tartoztak, különösen a Trans Europe Express. 1981-ben mind a két koncertjükön kint voltam a Kisstadionban, és pár éve szintén megnéztem 3D koncertjüket a Papp Lászlóban. Ez utóbbit nagyon élveztem, bár a performansz személytelensége miatt egy-egy tagcsere nem tűn olyan látványosan fel, mint mondjuk a RHCP esetében Frusciante hiánya. RIP, Florian.
DFK
2020. május 08. 05:26
Az elektronikus pop és minden ami abból lett, az egy fostalicska.
x3DGime
2020. május 08. 02:08
Háttőőő.. az elektronikus zene nem baromira 50 éves, hanem jócskán több, még 100 évesnél is régebbi keletkezésű. S bár a Kraftwerk óriási jelentőségű a témában, azonban koránt sem az első.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!