Május elsejétől minden eddiginél kedvezőbb bérletrendszer használatával teljes vármegyét, de akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatainak igénybe vételével, jelentette be Orbán Viktor.
- Az új, 30 napos érvényességű, teljesárú vármegyebérlet 9450 forintba kerül majd. De a munkáltató ennek 86 százalékát megtéríti(!), így a munkavállónak igazából 1300 forint lesz a saját költség.
- Vármegyebérletet a diákok is vehetnek, természetesen, ők 90 százalékos kedvezményre jogosultak(!), ezáltal nekik 945 forint lesz a saját költség.
- Az új, 30 napos érvényességű, teljesárú országbérlet 18900 forintba kerül majd. De a munkáltató ennek 86 százalékát megtéríti, így a munkavállónak igazából 2600 forint lesz a saját költség.
- Országbérletet a diákok is vehetnek, természetesen, szintén jogosultak 90 százalékos kedvezményre, ezáltal nekik 1890 forint lesz a saját költség.
Amit még tudni kell az új bérletkonstrukcióról:
Május 1-től a vármegye- és országbérletet vásárlók a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatait korlátlanul használhatják majd a bérleten feltüntetett területen.
Az új bérleteket a szolgáltatók legtöbb értékesítési csatornáin meg lehet majd vásárolni. Április utolsó hetében várhatóan elővásárlásra is lesz lehetőség.
Fontos azonban, hogy a vármegye- és országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem. A Pest vármegyei bérlet illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet velük utazni. Ezentúl megmaradnak a jelenleg megvásárolható bérletek is. Fontos, úgyszintén,
,
gyűjtik majd a tapasztalatokat, a visszajelzéseket, hogy ha kell, a szükséges korrekciókat el tudják végezni.
Megjegyzendő, Budapesten belül a vonatokra nem kell majd Budapest-bérlet (BKK) a vármegyebérlet mellé, ergo: a fővárosban lehet a vármegyebérlettel közlekedni, a HÉV-re viszont kell.
Hogy is ment ez #BezzegNémetországban?
Az úgynevezett tarifaközösség régóta napirenden volt szakmai és minisztériumi körökön belül. Lázár János például már 2021-ben is azt pedzegette, hogy ki kell alakítani a MÁV és a Volán járatait egyaránt érintő egységes jegyrendszert. Ennyi idő kellett tehát, hogy beérjen a gondolat.
De ennek, mondhatni, német megfelelőjével, a Deutschland-Tickettel (idehaza: klímabérlettel) az LMP is haknizott: hogy tudniillik legyen egy országosan megvásárolható, minden tömegközlekedési eszközre érvényes bérlet, amely 5000 forintba került volna.
Azóta sok víz lefolyt a Rajnán, az Elbán az Oderán és persze a Dunán is. Németországban időközben a 9 eurós szuperbérletből 49 eurós jegy lett, miután óriási vita, egyben óriási forgalom generálódott az ország tömegközlekedési eszközein.
Megéri váltani vármegye- vagy országbérletre?
Nézzük előbb a vasutat, mégpedig a 30 napos bérletárakat 2. osztályú kocsiosztályra. Ha 10 kilométer alatt ingázunk A-ból B-be, akkor NEM éri meg vármegyebérletre váltani.
Miért? Egy 5 kilométerre szóló, 30 napos vasúti bérlet 5940 forintba kerül; a 86 százalékos kedvezmény miatt a munkavállalónak 830 forintot; a 90 százalékos kedvezmény miatt a diáknak 595 forintot kell fizetni. (Vármegybérlettel: 1300 és 945 forint.) Ha
10 kilométer felett ingázunk A-ból B-be, MEGÉRI vármegyebérletre váltani.
-ból -be, MEGÉRI vármegyebérletre váltani.
Nézzük most az autóbuszt, mégpedig a 30 napos bérletárakat. Itt is ugyanez a helyzet: ha 10 kilométer alatt ingázunk A-ból B-be, akkor NEM éri meg vármegyebérletre váltani. Ha viszont 10 kilométer felett ingázunk A-ból B-be, MEGÉRI váltani.
Mennyibe fáj ez az államnak, mi lehet a gond?
Németországban az állami kompenzáció volt a legfőbb kérdés. Voltak szolgáltatók, melyek kimaradtak a pénzosztásból; voltak, akik kevesellték a kompenzációt.
Az utasok viszont leginkább a zsúfoltság miatt panaszkodtak, amit az okozott, hogy a szolgáltatók kapacitásaik határán üzemeltek (és üzemelnek a mai napig). Vagyis: a vasút nem tudott megfelelő számú kocsit kiadni, ahogy a buszok száma, járatsűrűsége sem volt megfelelő, miközben rengetegen váltottak Deutschland-Ticketet.
Magyarországon is hasonló helyzet állhat elő: a MÁV-START például évek óta járműhiánnyal küzd (lásd: elöregedő járműpark); de az idei költségvetési szigorítások a társaságot is érintik. (Még ha lesz is állami kompenzáció, az maximum a veszteség pótlására lehet elegendő.)
Ahogy azt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) írta közösségi oldalán: amellett, hogy idén nem lesz több mozdony, kocsi, mozdonyvezető és jegykezelő a vonalakon; forrás sem lesz pályakarbantartásokra, járműfelújításra, valamint járműbeszerzésre.
Szóval, ha sikeres lesz a vármegye- és országbérlet, az minden bizonnyal tumultust fog okozni a közlekedési eszközökön.
Ugyancsak problémaforrásként jelölték meg, hogy az új bérletek nem használhatóak az önkormányzatok által fenntartott közlekedési eszközökön. Például: a vármegye- és országbérlet nem lesz érvényes a BKK járatain.
Nyitókép: Facebook