Magyar kutatókkal a látás helyreállítása felé

2021. november 24. 14:30

Új hazai kutatóközpont lendítheti előre az idegrendszeri betegségek kutatását és a látást helyreállító eljárások fejlődését.

2021. november 24. 14:30
null

Gózon Ákos írása a Mandiner hetilapban.

Világszínvonalú kutatóközpont létrehozását jelentették be november 22-én, s az ünnepélyes alapkőletétellel elkezdődött a BrainVision Center létrehozása az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával. A kísérleti kutatóközpont fő tevékenységi területe a központi idegrendszeri betegségek diagnózisához és terápiájához szükséges alapkutatás, valamint egy különleges látás-helyreállítási program lesz.

Az új intézet szakmai előzménye, hogy egy nemzetközi kutatócsoport Roska Botond neurobiológus részvételével olyan lézermikroszkópos eljárást fejlesztett ki, amely képes az emberi agy- és retinaminták térben elhelyezkedő összetett neuronhálózatainak – akár több száz mintán végzett – nagy sebességű, párhuzamos mérésére. Az eljárás híre bejárta a világsajtót, amikor májusban megjelent a Nature Medicine folyóirat cikke arról, hogy az e módszerrel kezelt első vak ember részlegesen visszanyerte látását.

A cél a világ egyik legjelentősebb humántranszlációs (vagyis az orvosi alapkutatások eredményét a gyógyítási gyakorlatba átültetni képes) intézetének létrehozása – jelentette ki Rózsa Balázs agykutató, az új intézményt befogadó Femtonics Kft. ügyvezetője, a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet csoportvezetője, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója. Hozzátette: a 3D-s lézerpásztázási eljárás a jelenlegi mikroszkópokhoz képest egymilliószor gyorsabban, lényegesen jobb jel-zaj viszony mellett képes mérni a sejtek, sejtnyúlványok hálózatának igen komplex és gyors aktivitását. Ennek révén a szakemberek sok ezer terápiás lehetőség közül tudják majd kiválasztani azokat a gyógymódokat, amelyek várhatóan a leghatékonyabban és a legkevesebb mellékhatással szolgálják a látás helyreállítását. Sőt, a központi idegrendszer egyéb betegségeire, mint a depresszió, a demencia, az epilepszia is megoldást lehet majd találni.

Fotó: Shutterstock
Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!